• I. diel - Ako vybrať ten správny foták?
  • II. diel - Aký digitálny fotoaparát si mám vybrať?
  • III. diel: Pojmy definované - a čo ďalej? Ako sa rozhodnúť a prečo?

Predošlé dva diely sme venovali hlavne súčasnej ponuke digitálnych fotoaparátov na trhu, základným charakteristikám jednotlivých druhov a vybraných konkrétnych typov a tiež k ujasneniu ťažiskových "pohľadov na vec". Zamerali sme sa na obrazovú kvalitu, výkon, vybavenosť a tiež pružnosť a všestrannosť použitia, teda hlavne na digitálne zrkadlovky, bezzrkadlovky a systémové kompaktné fotoaparáty s výmennými objektívmi.

Jak a proč? Je potrebné povedať, že digitálne bezzrkadlový fotoaparáty majú čo ponúknuť aj tým najviac náročným. Do tohto segmentu patrí aj systém Leica M, ktorý spoločnosť Leitz Camera predstavila v roku 1954 a ktorého základom sú fotoaparáty s dômyselne riešeným dálkoměrným systémom a s výmennými objektívmi. Pre digitálne zobrazovanie výrobca pripravil fotografické prístroje ako M8/8.2 s CCD snímačom formátu APS-H s veľkosťou aktívnej plochy 27 × 18 mm a s rozlíšením 10 Mpx, v roku 2009 tiež model M9 s full-frame CCD snímačom s rozmermi 36 × 24 mm a rozlíšením 18 Mpx a najnovší model M využíva full-frame snímač Leica Max CMOS s rozlíšením 24 Mpx a nový procesor Leica Maestro. Prístroj umožňuje s využitím adaptéra pripojiť aj objektívy Leica R a dokúpiť je možné externý elektronický hľadáčik Visoflex EVF2. Pýtate sa, akú má nová Leica M obstarávaciu cenu? Necelých 160 tisíc korún.

Ovšem ak si vyslovene prajete kompaktný systémový fotoaparát s výmennými objektívmi založený na full-frame snímačmi, ale s dostupnejší predajnou cenou, potom tu je novinka z dielne Sony a hneď v dvojakom prevedení. Modely α 7 a α 7R s bajonetom E pre výmenné objektívy sú vybavené obrazovými senzormi veľkostí zodpovedajúcim políčku 35mm kinofilmu, 7 s rozlíšením 24 Mpx, 7R s 36 Mpx a bez low-pass filtra pre vyššiu ostrosť kresby a lepšiu kvalitu podanie jemných detailov obrazu. Tieto najmenší a najľahší fotoaparáty s výmennými objektívmi vybavené plnoformátovými snímačmi sa líšia aj systémy automatického ostrenia. Model α7R má jednoduchý 25bodový autofokus pracujúce metódou detekcie kontrastu, α7 má hybridný systém so 117 bodmi AF a s možnosťou používať ako metódu detekcie kontrastu, tak fázovou detekciu. Rozdielna je aj maximálna rýchlosť súvislého snímania: α7 á 5 a α7R á 4 obr./s.

Ak budeme postupovať od plnoformátových obrazových snímačov k menším, potom možno s uspokojením konštatovať, že máme veľký výber prístrojov s obrazovými snímačmi CMOS formátu APS-C s rozmermi 23,4 × 15,6 mm. Sú to Sony α NEX s bajonetovým pripojením kompaktných objektívov Sony E, Samsung NX, používajúce kompaktné objektívy s bajonetom Samsung NX, Canon EOS M s bajonetom EF-M a Fujifilm X-Pro / X-Ex s objektívmi Fujinon XF. Potom sú to prístroje Panasonic a Olympus, založené na snímačoch 4/3 digitálneho štandardu s rozmermi 17,3 × 13 mm a používajúce kompaktné objektívy s bajonetom mikro 4/3 systému s tým, že súčiniteľ prepočtu ohniskovej vzdialenosti na full-frame formát je 2×.

Nikon ponúkol svoje riešenie modulárneho kompaktného systému, ktorý postavil na obrazovom senzore CMOS formátu Nikon "CX" s palcovou uhlopriečkou a rozmery aktívnej plochy 13,2 × 8,8 mm. Na prepočet ohniskovej vzdialenosti kompaktných objektívov 1 Nikkor na 35mm kinofilmový formát platí približný koeficient 2,7 ×. A najmenší snímač používa modulárny mikrosystém Pentax. Jeho fotoaparát Pentax Q s bajonetom a prípojným systémom Q, ktorého priemer zodpovedá 2/3 rozmeru konvenčného bajonetu K, využíva obrazový snímač CMOS s uhlopriečkou 1 / 2,3 palca a rozmery 6,17 × 4,55 mm, čo znamená, že pre prepočet ohniskovej vzdialenosti platí rekordnú súčiniteľ 5,53 ×.

Na trhu je tiež jedinečný modulárny systém Ricoh GXR. Tvorí ho univerzálny telo GXR sa šasi z horčíkovej zliatiny a rôzne výmenné moduly. Niektoré obsahujú snímač (CCD, alebo CMOS, menšie i formátu APS-C), systém spracovania dát (Smooth Imaging Engine IV, alebo GR Engine III) a objektív, buď zoom, alebo s pevným ohniskom, po prepočte na 35mm formát zodpovedajúcu 50 a 28 mm, niektoré len snímač a obvod s procesorom a prípojný bajonet, a to Leica M (L) a mikro 4/3 digitálneho štandardu.

Jak a proč? Ako sme si už povedali, jedným z hlavných argumentov pre nové kompaktné modulárne systémy sú menšie rozmery a hmotnosť fotoaparátov a tiež výmenných objektívov v porovnaní s digitálnymi SLR a SLT fotoaparáty. A tiež sú určené hlavne užívateľom, ktorí nechcú zrkadlovku, ale kompaktný fotoaparát, ale nie s pevne zabudovaným objektívom, ale s možnosťou používať rôzne vymeniteľné objektívy. Teda fotoaparát malý, ľahký, ľahko prenosný, ale s mnohými možnosťami pre všestranné využitie. Ovšem niektoré kompaktný digitálne zrkadlovky pre amatérske použitie sú tiež veľmi ľahké a malé, pritom výkonné, a keď používateľ chce, môže pre nich vyberať objektívy a príslušenstvo aj z najvyšších poschodí rozsiahlych modulárnych systémov, pričom objektívy sú použiteľné priamo, bez adaptérov. Typický príklad? Canon EOS 100D.

Ďalší argument pre systémové bezzrkadlový prístroje s elektronickým hľadáčikom je skutočnosť, že to sú univerzálne foto-video prístroje. Digitálne, čiže elektronický hľadáčik na rozdiel TTL optického môžeme používať aj pre zhotovovanie videozáznamu a ďalšou výhodou je aj možnosť používať permanentne ostriaci režim autofokusu, ktorý je najmä v kombinácii s funkciou sledovania objektu silnou zbraňou hlave opäť pri natáčaní videa, ale tiež pri súvislom snímaní objektov v pohybe. Výrobcovia bezzrcadlovek a systémových kompaktov zaviedli progresívne hybridné systémy autofokusu, umožňujú používať obe základné metódy ostrenie, ako detekciu kontrastu, tak i fázovou detekciu.

Ovšem - renomovaní výrobcovia digitálnych zrkadloviek zaviedli hybridný systém automatického zaostrovania tiež. Využíva ho napríklad aj maximálne kompaktné zrkadlovka Canon EOS 100D a Semiprofi model EOS 70D vzbudil veľkú pozornosť vďaka novému hybridnému autofokusu, ktorý využíva unikátnu APS-C senzor Canon Dual Pixel CMOS AF. Kým signál zo svetlocitlivých buniek snímača je vedený do 14-bitového AD prevodníka k digitalizácii a odtiaľ smeruje do obrazového procesora DIGIC 5+ prepojeného s pamäťami DDR SDRAM, signál z pixelov vyhradených pre hybridný systém automatického zaostrovania je prepojený s jednotkou senzoru autofokusu TTL-CT-SIR s 19 krížovými body AF, ktoré majú v stredovej oblasti výnimočnú citlivosť pri f / 2,8. Senzor nového typu umožňuje používať rýchle a plynulé automatické ostrenie založené na fázové detekciu pri fotografovaní so živým náhľadom na displeji a pri vyhotovenie videozáznamov.

Jak a proč? Navyše video rad užívateľov rada vyhotovuje s využitím displeja, tí nároční pomocou veľkého externého s tienidlami a s prístrojom na statíve, prípadne u akčných scén a záberov z rôznych akcií, napríklad z veľtrhov, s využitím rôznych praktických držiakov. Faktom je, že ak nemá prístroj ani elektronický hľadáčik a užívateľ je odkázaný iba na displej a prípadne na hľadáčik externé, buď priehľadový, alebo elektronický, znamená to obmedzenie. Zvlášť keď prístroj nemá ani blesk a nastane situácia, kedy by sme chceli použiť hľadáčik aj blesk súčasne.

Niektorí fotografi si tiež nemôžu zvyknúť na to, že sú aj pre fotografovanie odkázaní iba na displej, zatiaľ čo iní si zvykli a ďalším, ktorí začali fotografovať až digitálnym kompaktom bez hľadáčika, možno nikdy hľadáčik chýbať nebude. A naopak veľa fotografov si nedokáže svoju prácu a tvorbu predstaviť bez kvalitného TTL optického hľadáčika. S použitím iba displeja alebo hľadáčika elektronického. Svoju úlohu zohrávajú aj skúsenosti a zvyky, tiež osobné preferencie a ďalšie faktory.

Sme síce konfrontovaní s určitou ponukou na trhu, masírovaní rôznymi marketingovými zaklínadlami, viac či menej na nás pôsobí reklama, ale vždy, aj keď niekedy asi len málo, sa prejaví naša osobnosť. Pri voľbe nového fotoaparátu by sme mali zvážiť všetko. Využiť aj rôzne dostupné viac či menej objektívne charakteristiky produktov, ktoré berieme pre svoj výber do úvahy. Ideálne sú nezávislé recenzie pripravené na základe testov, ktoré sú doložené výberom skúšobných snímok. Skrátka - je veľmi dôležité opatriť si dostatok informácií a rozhodovať sa práve na ich základe.

Najlepšie riešenie? Mať niekoľko rôznych prístrojov pre určité oblasti použitia. Ako neexistuje úplne dokonalý, ideálny prístroj, neexistuje ani tak univerzálny, ktorý by bol vhodný pre všetky oblasti použitia bez akýchkoľvek obmedzení - či už z hľadiska kvality obrazu, tak i ovládateľnosti, pružnosti použitia, vybavenosti. Pravda, existuje aj univerzálne použiteľná technika, typickým príkladom sú výmenné objektívy s extrémnym rozsahom ohniskovej vzdialenosti. Pre určité oblasti sú veľmi dobre použiteľné a získali si veľkú obľubu. A vďaka technologickému pokroku došlo k ich výraznému skvalitneniu. Výrobcovia využívajú špeciálne druhy optického skla. Používajú vylepšené antireflexné vrstvy a tmely.

Napriek tomu - pre tých najviac náročných užívateľov stále ponúkajú aj zoomy s kratším rozsahom a s pevnými ohniskami, pretože tie možno ľahšie a dokonalejšie optimalizovať pre čo najvyššiu kvalitu obrazu a koncipovať tak, aby mali čo možno najlepší svetelnosť. A na svetelnosť objektívov sa v poslednej dobe zamerali aj výrobcovia systémových kompaktných a DSLM prístrojov, čo je vítaná aktivita aj v čase, keď pri digitálnych prístrojov môžeme podľa potreby použiť vyššiu citlivosť ISO a do pomerne vysoké hodnoty môžeme počítať s rozumným nárastom obrazového šumu.

Záverečné tipy a rady - stručne, vecne, prakticky

Základné druhy digitálnych fotoaparátov:

  1. Jednoduché a lacné vreckové kompakty
  2. Štýlové vreckové kompakty
  3. Malé kompakty s ultrazoomy bez hľadáčika
  4. Väčšie kompakty s ultrazoomy s digitálnym hľadáčikom
  5. Špičkové kompakty pre náročných užívateľov
  6. Vodotesné a odolné outdoorové fotoaparáty
  7. Systémové kompakty s výmennými objektívmi
  8. Bezzrkadlovky s výmennými objektívmi a digitálnym hľadáčikom
  9. Zrkadlovky pre amatérsku tvorbu, rodinu a začínajúcich fotografov
  10. Zrkadlovky pre náročných a poloprofesionálnych fotografov
  11. Full-frame zrkadlovky pre náročných a profesionálnych fotografov
  12. Fotoaparáty a systémy pre najnáročnejšie a špeciálne fotografické úlohy

Ďalšie delenie a hodnotenie fotoaparátov

Fotoaparáty delíme a hodnotíme podľa objektívu (typ, druh, kvalita, svetelnosť, ...), uzávierky (druh, rozsah časov) a tiež podľa vybavenosti (systémy, režimy, funkcia). Posudzujeme dizajn, ergonómiu a obsluhu prístroja: ako sa drží, aké má rozmiestnenie, prevedenie a ovládanie funkčných prvkov, zaujímame sa o chod spúšte, uzávierky a ďalších systémov, pohotovosť zaostrovanie atp. atď. Ďalšie dôležité kritériá sú rozmery a hmotnosť, spôsob napájania (a energetická náročnosť prístroje), všeobecne technická úroveň (funkčná spoľahlivosť, životnosť - pri nákupe avšak odhadnuteľné len pomocou nepriamych prostriedkov, obdobne aj odolnosť proti klimatickým vplyvom), cena, servisné služby (zázemie danej značky fotoaparátu). Podľa našich tvorivých zámerov zvážime aj aký je výber vhodného príslušenstva.

Ako teda vyberať?

  1. Mať jasnú predstavu
    Musím vedieť, prečo si chcem fotoaparát zaobstarať. Alebo pre koho, ak ho kupujem ako darček. Pre aké použitia je určený, čo s ním budem ja alebo jeho užívateľ fotografovať (a filmovať) a čo sa má ďalej diať s nadobudnutým snímky (a ozvučenými videoklipy). Budem si ich prezerať v digitálnej podobe na monitore počítača alebo notebooku? Alebo s rodinou a priateľmi na televíznej obrazovke? Nechám si najlepšie snímky zhotoviť v laboratóriu a vložím ich do albumu? Vytvorím si vlastné fotoknihu? Kalendár? Budem chcieť fotografie tlačiť doma na svoje fotografické tlačiarni? Lákajú ma aj väčšie formáty fotografií? Budem si chcieť vytvoriť fotoobraz na stenu, alebo ako darček? Chystám sa uspieť vo fotografickej súťaži? Túžim usporiadať výstavu svojich fotografií a osloviť tak širší okruh osôb než len svojich blízkych, priateľov a kamarátov, priateľka a kamarátky?

    Jak a proč? To sú tie úplne základné úvahy, ktoré nás nasmerujem k ďalším a u tých už ide priamo o výber fotoaparátu a príslušenstva. Môžem si totiž priať malý, ale elegantný ultrakompakt s osobitým štýlom, ktorý si vložím do vrecka a idem do spoločnosti alebo "na akciu s partiou" a použijem ho podľa príležitosti a situácie. Alebo kompakt do nepohody, ktorý môžem používať aj počas lyžovania, raftovanie a iných vodných športoch, na cyklotoulkách divokou krajinou a prípadne mi poslúži aj pod vodnou hladinou. Veľkej obľube sa stále teší univerzálne použiteľné kompaktné fotoaparáty vybavené "ultrazoomy", teda pankratickými objektívy či transfokátory s veľkým rozsahom ohniskovej vzdialenosti.

    Samozrejme veľký záujem je dlhodobo o digitálne zrkadlovky, ale spotrebiteľov stále viac oslovuje ponuka nových bezzrcadlovek a kompaktných fotoaparátov s výmennými objektívmi. Medzi prednosti týchto prístrojov patrí ich flexibilita daná aj príslušnosťou k modulárnym systémom, ktoré zahŕňajú okrem výmenných objektívov a externých bleskov najrôznejšie príslušenstvo od snímacích filtrov cez diaľkové ovládanie po moduly GPS a Wi-Fi a stereo mikrofóny.

  2. Prečo "netroškařit"
    Odporúčam pozrieť sa aj kúsok "za horizont". Človek sa vyhne nepríjemnej situácii, kedy si skoro po nákupe uvedomí, že jeho výber nebol práve "to pravé orechové". A nemám teraz na mysli technické zlyhanie prístroja. Môže nastať, prirodzene, ale rieši ho záručná oprava alebo možnosť vrátiť tovar podľa zákona. Myslím na to, že človek prekvapivo skoro po nákupe zistí, že nasnímaný fotoaparát nezodpovedá jeho predstave a skôr ho "brzdí v rozlete". Oveľa príjemnejšie je pocit, keď vás uspokojuje dosahovaná obrazová kvalita aj možnosti prístroja, prípadne keď môžete vďaka svojmu fotoaparátu "odborne povyrásť "a ste motivovaní a nadšení pre rôzne tvorivé experimenty.

  3. Maximum informácií = lepšie rozhodovanie
    Konečné rozhodnutie za nás ale nikto neurobí a pre dobrú voľbu je veľkou výhodou mať dostatok informácií. Pred samotným nákupom je teda dobré získať informácie z internetu, populárno-odborných časopisov i ďalšie literatúry. Niekomu pomáha vytvoriť si určitý širší výber potenciálnych možností, ku ktorým si zistí podrobnosti a starostlivým posúdením postupne výber zužuje až k víťaznému fotoaparátu. Využiť môžeme rôzne odporúčania od známych, zvlášť tých, ktorí fotografujú, a my ich fotografie poznáme. Užitočné informácie získame aj v odbornej predajni, a to nielen o fotoaparátoch ako takých, ale aj o servisných podmienkach a ďalším príslušenstvo.